Jak uniknąć kolki w czasie pływania?

Kolka to nieprzyjemny, ostry ból, który pojawia się pod żebrami podczas wysiłku. Kolka zazwyczaj występuje po prawej stronie, ale może zdarzyć się także po lewej. Dolegliwość ta z reguły towarzyszy dyscyplinom, w których szczególnie ważną rolę pełni oddech, do pracy zaangażowana jest przepona oraz dochodzi do pionowych ruchów mięśni. Kolka pojawia się u sportowców, którzy podczas treningu wykorzystują określoną sekwencję ruchu – do takich dyscyplin możemy zaliczyć na przykład bieganie oraz pływanie. Badacze wciąż szukają przyczyn ostrego bólu, który pojawia się w trakcie intensywnego treningu.

Kolka atakuje nagle i z reguły nie możemy jej przewiedzieć. Warto jednak wypróbować metody stosowane przez sportowców, dzięki którym unikniemy kolki lub zmniejszymy ból, również podczas pływania – szczególnie, że jest to dyscyplina, w której zawodnicy najczęściej narzekają na ten problem.

Reakcją organizmu na ostry ból jest zwolnienie. Warto wypróbować ten sposób w przypadku nagłego ataku kolki. W ten sposób tracimy cenne sekundy, jednak ból spowalnia pływaka jeszcze bardziej, a w ostateczności może doprowadzić nawet do przerwania treningu lub zawodów. Bolące miejsce można ucisnąć. Jeśli istnieje taka możliwość, dobrze jest spróbować podnieść ręce do góry i uspokoić oddech lub przynajmniej postarać się głęboko oddychać przeponą. Należy zwrócić uwagę na porę ostatniego przedtreningowego posiłku. Zaleca się, aby posiłek przed wysiłkiem zjeść co najmniej 2 do 3 godzin wcześniej. Spożyte zbyt późno lub bardzo obfite jedzenie może przyczynić się do wystąpienia kolki.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


five − 2 =

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>