Czy pływanie pomaga w treningu biegacza?

Bieganie obecnie należy do jednych z najpopularniejszych, uprawianych amatorsko dyscyplin. Jest to sport dostępny prawie dla każdego i wymaga stosunkowo małych środków finansowych. Jednak warto wiedzieć, że samo bieganie nie wystarczy – konieczne jest wprowadzenie treningu uzupełniającego, który pomoże zwiększyć stabilność oraz siłę mięśni przydatnych podczas biegu. Jedną z polecanych form treningu uzupełniającego bieganie są zajęcia na basenie. Dlaczego biegacz powinien zaprzyjaźnić się z wodą?

Bieganie a pływanie

Biegacze często stosują pływanie jako zastępstwo dla biegania podczas zimowych miesięcy – pomaga utrzymać im formę. Jednak warto, aby również w zwykłym cyklu treningowym znalazło się miejsce na trening na basenie. Pływanie pomaga poprawić koordynację, która jest bardzo ważna podczas biegania. Ćwiczenia w wodzie bardzo dobrze wzmacniają mięśnie, ponieważ ciało musi pokonać naturalny opór wody. W ten sposób górne partie ciała oraz mięśnie tułowia stają się silniejsze, co jest bardzo przydatne podczas biegów na dłuższych dystansach.

Kolejną zaletą treningu w wodzie jest jego wpływ na stawy. Stawy biegaczy są narażone na duży wysiłek, a ćwiczenia na basenie pomagają je odciążyć. Pływanie to także odpoczynek dla kręgosłupa, który w tym czasie nie musi utrzymywać pionowej, wyprostowanej postawy.

Co powinien trenować biegacz na basenie? Nie poleca się pływania stylem klasycznym z głową nad wodą, ponieważ utrzymywanie głowy ponad powierzchnią wody może w zbyt dużym stopniu obciążać odcinki szyjny i lędźwiowy kręgosłupa. Lepsze efekty da pływanie stylem klasycznym krytym („kryta żabka”). Taki trening doskonale rozwija mięśnie pleców oraz ramion. Z kolei pływanie na plecach pomaga się odprężyć oraz ma doby wpływ na kręgosłup. Pływanie kraulem rozwija wszystkie partie mięśni oraz obok stylu grzbietowego jest również dobre dla kręgosłupa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


+ 7 = piętnaście

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>